Site logo
27 octombrie 2021

Cele mai scumpe bilete de tren din estul UE sunt în România, relevă o analiză comparativă făcută de Club Feroviar, luând în calcul veniturile salariale medii din țările din regiune. Din aceste punct de vedere, cei mai avantajați sunt polonezii. În Bulgaria, chiar dacă tarifele sunt la jumătate față de România, și salariile sunt mai mici.

Connecting Europe Express a plecat pe 2 septembrie de la Lisabona (stația Lisboa Oriente) și a ajuns pe 7 octombrie la Paris (stația Paris Est), după ce a străbătut peste 20.000 km, a trecut prin 26 de țări și a oprit în peste 100 de localități.

Punerea în circulație a acestui tren a fost modul în care Comisia Europeană a ținut să marcheze, cu impact vizual maxim asupra locuitorilor continentului, Anul European al Căilor Ferate.

Connecting Europe Express, trenul discrepanțelor feroviare

Trenul unității feroviare europene a scos la iveală, mai degrabă, discrepanțele dintre sistemele de transport pe calea ferată de pe continent.

Connecting Europe Express a fost compus, de fapt, din trei trenuri – trenul iberic, trenul standard și trenul baltic – care s-au întâlnit de-a lungul călătoriei, pentru a se adapta ecartamentelor diferite utilizate în UE. Și nu a fost singura discrepanță care a ieșit la iveală pe durata deplasării trenului demonstrativ al Comisiei Europene. O alta, majoră, a fost legată de viteza de deplasare a garniturii. Dacă în vestul Uniunii Europene trenul a circulat cu viteze pe peste 200 km/oră, mai la est durata călătoriei a crescut considerabil, din cauza fondurilor insuficiente care au fost alocate pentru întreținerea și modernizarea infrastructurii.

Diferențe mari de tarife la transportul feroviar în fostele țări comuniste

bilete de tren din estul UEÎnsă ceea ce nu a fost evident cu ocazia acestei călătorii transeuropene a fost prețul biletelor. Cum trenul (de fapt, trenurile) a fost unul demonstrativ, nu au fost vândute bilete. Totuși, alături de durata călătoriei, prețul biletului este cel care influențează cel mai mult alegerea modului de transport.

Și din acest punct de vedere sunt discrepanțe majore între transporturile feroviare. Este în primul rând vorba de diferențele mari de tarife dintre vestul și estul (fost comunist) al Uniunii Europene, lucru care este evident și asupra căruia nu vom insista.

Analiza realizată de Club Feroviar a luat în considerare tarifele de transport pe calea ferată din cinci țări membre din partea de est a blocului comunitar, iar diferențele sunt chiar de la simplu la dublu. Și nu întotodeauna diferența a fost făcută de condițiile de călătorie sau de durata acesteia.

Nu este vorba de o analiză exhaustivă. Am luat în calcul cinci țări din estul UE, în care am făcut simulări de tarife pe site-urile companiilor naționale de transport feroviar de călători, cu o anticipație de trei zile, pentru trenuri de rang superior și pe tronsoane comparabile din punctul de vedere al lungimii traseului. Au fost luate în considerare doar trenurile directe cu cea mai mică durată a călătoriei, pe fiecare tronson analizat.



Cât costă un bilet de tren în România, Polonia, Ungaria, Bulgaria și Lituania

Cele cinci țări cuprinse în analiză sunt Polonia, Ungaria, România, Bulgaria și Lituania. Aceasta din urmă a fost inclusă special în analiza noastră datorită statutului său special: republică ex-sovietică, cu o rețea feroviară cu ecartament rusesc.

În Polonia, o călătorie pe ruta Cracovia-Wroclaw (235 km) are un preț începând de la 44,90 zloți la clasa a doua, echivalentul a 9,8 euro. Cel mai rapid tren de călători străbate acest tronson în 2 ore și 47 de minute.

În Ungaria, am luat ca referință tronsonul Budapesta-Lokoshaza (la granița cu România), cu o lungime de 230 km. Biletul la cel mai rapid tren (2 ore și 49 de minute) costă 3.950 de forinți, echivalentul a aproximativ 11 euro.

Un preț similar (60 de lei, echivalentul a puțin peste 12 euro) vom plăti și în România pentru călătoria de două ore pe cei 225 km de cale ferată modernizată dintre capitala București și Constanța (oraș la malul Mării Negre).

O lungime similară, de 231 km, are și tronsonul feroviar de mai la sud, din Bulgaria, dintre capitala Sofia și orașul Dimitrovgrad. Numai că prețul unui bilet la cel mai rapid tren direct (3 ore și 29 de minute) este aproape la jumătate – 12,40 leva, echivalentul a 6,34 euro.

În fine, în Lituania, un bilet de tren pe relația Vilnius-Siuauliai (211 km) costă 13,30 euro, la cel mai rapid tren, care ajunge la destinație în 2 ore și 15 minute.

Costul unei călătorii cu trenul pe distanțe similare

Țara Tronson Km Preț
Lituania Vilnius-Siuauliai 211 13,30 euro
România București-Constanța 225 12 euro
Ungaria Budapesta-Lokoshaza 230 km 11 euro
Polonia Cracovia-Wroclaw 235 km 9,8 euro
Bulgaria Sofia-Dimitrovgrad 231 km 6,34 euro

Cele mai ieftine bilete de tren din estul UE, în Polonia

Acestea sunt valorile absolute ale tarifelor de călătorie, însă trebuie să ținem cont de faptul că veniturile salariale medii lunare nu sunt nici pe departe aceleași în cele cinci state membre ale UE cuprinse în analiza realizată de Club Feroviar.

Potrivit ultimelor date făcute publice de Oficiul European de Statistică (Eurostat), în luna martie a acestui an, câștigul mediu lunar brut se prezenta astfel: Polonia – 895 de euro, Lituania – 809 euro, Ungaria – 801 euro, România – 700 de euro și Bulgaria – 442 de euro. Făcând raportul, ordinea în clasament se schimbă, remarcând că, de fapt, cele mai ”ieftine” bilete de tren sunt în Polonia (pot fi cumpărate peste 91 de bilete pe ruta menționată dintr-un salariu mediu), iar la coada clasamentului se regăsește România (puțin peste 58).

Nr. crt Țara Număr bilete din salariul mediu
1. România 58
2. Lituania 61
3. Bulgaria 70
4. Ungaria 73
5. Polonia 91
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share